Wat is retargeting?
Wist je dat je met een potentiële klant minimaal 7 contactmomenten moet hebben om bij ze op de radar te komen? Je wilt niet dat ze de aandacht voor jou verliezen.
Retargeting gaat er dan ook om dat je opnieuw de aandacht pakt.
Waarom moet je met retargeting aan de slag?
Als je bekend bent met de marketing funnel, weet je dat er een onderscheid bestaat tussen een koude en een warme doelgroep. De koude doelgroep kent je niet, de warme doelgroep heeft al eens iets van je gehoord en kent je naam. Met retargeting kun je een koude doelgroep warmer maken door opnieuw onder de aandacht te komen.
Verschillende soorten retargeting.
Voorbeeld 1: een bezoeker zit op je webshop en heeft een product in zijn winkelmandje gestopt. Hij rekent alleen niet af en verlaat de site zonder iets te kopen. Hoe handig is het dan als je hem de volgende dag een mailtje kan sturen met: beste [naam], je hebt nog producten in je winkelmandje zitten!
Voorbeeld 2: een bezoeker heeft producten in zijn winkelmandje maar heeft ze nog niet afgerekend en heeft de site verlaten. Na een paar dagen kun je hem een mail sturen dat er korting is op een van zijn producten. (grote bedrijven zoals bol.com en zalando doen dit)
Voorbeeld 3: een bezoeker bekijkt 3 pagina’s op je website, waarvan een de belangrijkste salespagina is. Je maakt een banner die de bezoeker op Facebook opnieuw aan jouw merk laat herinneren. In de banner staat een leuke korting voor als hij terugkomt op je website.
Voorbeeld 4: een bezoeker heeft een google advertentie aangeklikt, heeft wat rondgekeken op je website en heeft de website verlaten. Met een iets andere advertentietekst kun je ervoor zorgen dat deze ‘warmere’ doelgroep wel iets gaat kopen op jouw website.
Voorbeeld 5: een bezoeker heeft via Google een paar pagina’s op je website bekeken. Je wilt opnieuw de aandacht van deze bezoeker en maakt mooie banners die op bekende websites terugkomen. Zo kom je opnieuw onder de aandacht.
Voorbeeld 6: een bezoeker heeft je instagram profiel bekeken. Jij wilt door middel van Facebook en Instagram advertenties bekend maken dat je een nieuwe dienst hebt. De doelgroep die je instagram profiel heeft bekeken kun je instellen als doelgroep voor je advertenties. Deze groep heeft al een keer je naam voorbij zien komen en is dus iets ‘warmer’ dan een koude doelgroep.
Hoe ga je met retargeting aan de slag?
Naar mijn mening kun je niet vroeg genoeg beginnen met het opstarten van je retargeting. Het liefste net na je jouw website en social media kanalen hebt opgestart.
Om met retargeting aan de slag te kunnen, kun je gebruik maken van verschillende tools.
Retargetten achtergelaten winkelmandje
Als je een webshop hebt, is een mail naar potentiële klanten met een achtergelaten winkelmandje wel handig. Er zijn verschillende plugins die je kunt gebruiken om alsnog met de potentiële klant in contact te komen. Kijk hierbij welke plugin er het beste past bij jouw website. Voor wordpress zijn er bijvoorbeeld veel gratis plugins te krijgen.
Retargetten op Google
Als je bezoekers wilt retargetten die op je website zijn gekomen, kun je in Google Analytics doelgroepen lijsten aanmaken. Deze lijsten houden bij hoeveel bezoekers er op een bepaalde pagina zijn geweest. Ook kun je bijvoorbeeld instellen dat je vind dat iemand pas echt interesse heeft na minimaal 30 seconden op de pagina geweest te zijn.
Deze doelgroeplijsten kun je vervolgens koppelen aan je Google ads account. Zodra de lijsten vol genoeg zijn (deze voorwaarden bepaald Google zelf), kun je ze inzetten om retargetting campagnes aan te maken in Google Ads. In Google Ads kun je zelf kiezen op welke manier je mensen wilt retargetten, denk aan tekst advertenties, banners of video’s op bijv. Youtube.
Retargetten op Facebook en Instagram
Op Facebook en Instagram kun je bezoekers opnieuw bereiken door dit in te stellen bij de Doelgroep in je campagne. Hier kun je kiezen welke actie bezoekers gedaan moeten hebben (profiel bezocht, video bekeken etc.) en kun je zo deze doelgroep opnieuw benaderen.